Svamprisotto med Karl-Johansvamp

Bestämde mig för att testa att göra risotto, något jag aldrig har gjort själv tidigare. Eftersom jag hade en hel del svamp från höstens skogspromenader i frysen fick det bli en svamprisotto.

Kan säga så mycket som att jag är mycket nöjd med resultatet och det ska definitivt tillagas igen. Idag åt jag den som den var, men kan tänka mig att den passar mycket bra till kött också.



Risotto med Karl-Johan
2 portioner
ca 1 dl hackad schalottenlök
1 dl arborioris
olivolja
5 dl grönsaksbuljong
ca 200 g förvälld Karl-Johansvamp
ca 1 dl riven parmesanost
en klick smör
salt och nymald svartpeppar
lite färska örter (jag använde timjan)

Fräs löken och riset i oljan ett par minuter, blanda ner svamp och ett par deciliter av buljongen. Låt koka på svag värme och rör om då och då. Fortsätt att späda med buljongen lite i taget tills riset är mjukt med tuggmotstånd och risotton är krämig. Rör ner smöret och parmesanosten. Smaka av med salt och peppar och blanda ner lite färska örter efter smak.
Servera och njut.

Energiinnehåll per portion:
 Kcal: 452
Protein: 13 g
Fett: 25 g
Kolhydrat: 41 g

Bild lånad från www.myra.nu


bild lånad från www.myra.nu



Dagen har ägnats åt städning och plockande och nu tänkte jag ägna återstoden av kvällen åt att titta på Beck och varva ner innan det är dags för sängen och en ny arbetsvecka tar vid i morgon. Det ska bli intressant att se vad den bär med sig...förra veckans resultat var att min tjänst reduceras till 80 % under åtminstone fyra månader för att spara. Gissar att de kollegor det också berör får sina besked i veckan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0